Frederik Thiele: En mann med en visjon
Det sies at Frederik Thiele ble "født med briller på nesa". Han sto undrende på hjørnet av butikken sin på flyplassen i København da idéen traff ham; stilfulle lesebriller av høy kvalitet, som sendes direkte hjem til kunden.
Thieles opprinnelige drøm var å selge eksklusive solbriller til reiselystne på vei til eksotiske reisemål. Da han omsider åpnet butikken sin på flyplassen forsto han at dette slettes ikke var det de fleste kom for. Lite visste han, at i den ekslusive butikken, var det det vesle stativet i hjørnet av butikken som skulle få mest oppmerksomhet:
"Folk kom snublende og stresset inn for å få fingrene i noen billige lesebriller. Ofte ble det kø rundt stativet. Det viste seg at mange glemte lesebrillene sine hjemme, og var helt avhengig av dem for å lese ferieromaner og restaurantmenyer. Vi solgte lesebriller i tusenvis, selv om det slett ikke var det vi forventet oss."
Dermed forvandlet de butikken, og brukte halvparten av den til lesebriller. Til tross for den lave prisen, utgjorde lesebrillene en stor del av butikkens omsetning.
"Det var veldig overraskende å finne ut hvor stort behovet for rimelige lesebriller egentlig er. I starten hadde jeg ikke selv tenkt over det, og derfor var lesebrillene kun et supplement til det store og eksklusive sortimentet av solbriller." sier han. |
Født inn i brilleuniverset
Frederik Thieles lidenskap for briller var aldri en tilfeldighet. Som etternavnet avslører ble Frederik født ind i brillekjeden ’Thiele’, som er Danmarks eldste optikerkjede, med over 200 års erfaring. Etter å ha jobbet for familiebedriften i mange år, startet Frederik i 2009 sin egen brillekjede. Den fikk navnet '3 optik' og hadde seks butikker. Det var her han lykkes med å åpne to butikker på flyplassen i København.
Frederik Thiele & LuxreadersFrederik Thiele har siden 2018 stått bak brandet LUXREADERS, som i 2020 ble kåret til årets nestbeste nye digitale virksomhet av 'Dansk Erhverv'. Misjonen med LUXREADERS er å kunne levere lesebriller av høy kvalitet og fint design direkte til døren, og til en rimelig pris.” |
En stor mulighet
I dag har brillemarkedet eskalert, og lesebriller selges i alt fra matbutikker til eksklusive mote-butikker. Alt for mange av de billige lesebrillene er av lav kvalitet, ifølge Thiele, og derfor bestemte han seg i 2017 for å finne en løsning på dette problemet.
"Det er helt ufattelig at så mange lesebriller blir solgt. Det er ikke kun i Danmark at vi opplever problemer med synet, det er et universelt problem. I Europa alene blir det solgt over 400 millioner par lesebriller i året. Veldig mange billige lesebriller er dessverre både av dårlig kvalitet og et uestetisk design, noe jeg syns er oppriktig trist" forklarer Thiele.
Se bra & se bra utFrederik Thiele kontaktet derfor sin venn, investoren Thomas Olsen, for å finne ut av om de sammen kunne revolusjonere spillereglene for ferdigbriller, og lage noe som både har et godt design og håndtverk, til en fornuftig pris. |
"Vi har virkelig lykkes med vår try-on-teknologi når det kommer til å gi kundene en god digital opplevelse. Samtidig har det vært et mål for oss å matche prisen på allminnelige lesebriller - hos oss får du bare et langt bedre produkt," sier Thiele.
Utover kvaliteten har Frederik Thiele og teamet forsøkt å arbeide med et bredt utvalg av stiler, så brillene kan brukes til forskjellige anledninger. Det skal finnes briller som passer til å luke i hagen, til å pynte seg til fest eller til lange arbeidsdager på kontoret.
"Vi har forsøkt å fjerne tanken om at lesebriller er noe kjipt og kjedelig. Ambisjonen er å lage noe, som er stilig og kledelig, sånn at førstegangsbrukeren ikke skal føle at det er en kjip ting å måtte starte med briller. De skal heller tenke, "oj, dette kledde jeg jo egentlig", fortsetter Frederik.
Etter en hard oppstart, ser det ut til at brillemakerens misjon endelig er i ferd med å lykkes. I dag selger LUXREADERS briller online i 10 europeiske land, og leverer brillene lynhurtig til kundene, uansett om de befinner seg i Madrid, London eller Lofoten.
"Det har vært et krevende prosjekt å få i gang, fordi vi har måttet kjempe med armer og bein for å holde prisene så lave som mulig uten at det går på bekostning av kvaliteten. I dag selger vi enkelte dager flere hundrede briller. For meg er det en kjempeglede å se våre etuier og briller ta plass i folks hverdag, enten jeg ser det på café eller på TV. Vi har virkelig begynt å etablere oss som en sterk merkevare, og dette er jeg utrolig stolt av." avslutter han.